Sköldpaddor och blåvalar!

Hej igen! Förlåt att jag har varit dålig på att uppdatera här på bloggen men försöker vara här i nuet och njuta av studen. Så, vi har gjort en hel del sen sist jag skrev! Pappa och jag hann med två dyk i Unawatuna, ett revdyk och ett skeppsvrak! Vi såg sköldpaddor, torpedo ray och lionfish så det var helt klart värt! Däremot är det mer djurliv på andra dyksiter runt Asien men det var roligt att se! 

Vi åkte också på tour i Unawatuna där Raju (vi bodde på han och hans frus Airbnb) körde runt oss. Vi började touren men höjdpunkten; turtle conservation plant! De tar helt enkelt hand om skadade sköldpaddor och bo med ägg som folk hittar på stranden och släpper ner de säkert i havet för att försöka skydda arten. Det var så fantastiskt att se passionen för dessa djur och höjdpunkten var såklart när vi fick släppa ut 2 dagar gamla sköldpaddor. Av alla ägg brukar 1% överleva men vi hoppas att någon av våra kanske klarade sig❤️ 

Sen åkte vi på lake safari där vi fick de hur man tillverkar kanel, gå på tempel på en ö i sjön och bara åka båt runt. Vi avslutade touren med färska kokosnötter och sen var vi så varma att vi kastade oss i havet! För att summera vår vistelse i Unawatuna skulle jag säga hav, vi åkte till olika stränder och har bara njutit av vågorna, solen och sanden! En fantastisk liten stad!

För ett par dagar sen flyttade vi och är nu i Mirissa; resans sista sol- och baddestination. Varför vi valde att åka till Mirissa är för att det är ett av de få ställena i världen där man kan se världens största djur, blåvalar, i de vilda!🐋 Vi gick upp vid 05.30 och åkte ut på havet och  vi fick de två stycken valar och ett gäng med delfiner! Det var verkligen så otroligt häftigt! En av valarna var över 20 meter lång och den simmade fint och lugnt bredvid båten. Vi valde såklart de företaget som var ecofriendly och vi jagade aldrig djuren utan var bara bredvid och observerade, precis som det ska vara!💙

På lördag åker vi vidare och då blir det äventyr i inlandet på Sri Lanka men jag sparar detaljerna till då men jag måste verkligen säga att de här landet har varit en sån positiv överraskning! Havet är fantastiskt, människorna är så vänliga, naturen är otrolig och stämningen är så härlig. Jag rekommenderar verkligen alla att åka hit! Här får ni en drös med bilder från de senaste dagarna, kram på er!

(null)

- Jag med en liten sköldpadda. Många av djuren var där för att de hade ätit för mycket plast eller fastnat i ett fiskenät. Sköldpaddor äter nämligen maneter och kan förväxla dessa med plastpåsar. En påminnelse om att ALDRIG slänga skräp i naturen💙

(null)

- Precis innan vi ska släppa ut våra små kompisar

(null)

- Jag med min lilla sköldpadda🐢 

(null)

- Fantastisk natur på sjön

(null)
- Strandhäng (höhö)

(null)
- Otroliga stränder

(null)
- Deb lilla fenan på ryggen är det mest distinkta kännetecken på en blåval

(null)
- En blåval dyker ner efter att ha hämtat luft

(null)
- Ett gäng delfiner🐬

Allmänt | |
Upp