Äventyr i Nicaragua🇳🇼

Hej igen. Jag vet, jag skulle ha uppdaterat hĂ€r för lĂ€nge sedan. Men helt Ă€rligt har det inte funnits tid riktigt. Vilket Ă€r bra pĂ„ ett sĂ€tt, det betyder att jag inte anvĂ€nder internet sĂ„ mycket men dĂ€r vi bor just nu Ă€r det kanon internet sĂ„ nu har jag inga ursĂ€kter sĂ„ NU KÖR VI! 

Vi har varit hĂ€r i Nicaragua i tvĂ„ veckor idag och vi har hunnit uppleva mycket av de hĂ€r landet! NĂ€r vi landade Ă„kte vi direkt frĂ„n huvudstaden Managua till Leon. Det vi dĂ€remot inte visste var att Leon Ă€r Nicaraguas varmaste stad och just nu Ă€r vi i slutet av torrperioden sĂ„ vi kom fram till ett soligt och 38-grader varmt Leon. Det Ă€r tufft för vem som helst, jag menar, inget bra hĂ€nder egentligen efter 35 grader. Det Ă€r bara för mycket! Just pĂ„ grund av att det var sĂ„ varmt kunde vi inte göra sĂ„ mycket under dagarna och vi tillĂ€t oss att faktiskt ta det lugnt. Mia har inte riktigt haft tid att Ă„terhĂ€mta sig efter sjukdomar hon fick i Indien men efter en antibiotika kur mĂ„r hon Ă€ntligen bĂ€ttre! 

I Leon njöt vi av tillgĂ„ng till internet, kunna köpa mat i butiker och Ă€ntligen kunna laga lite mat sjĂ€lva och ja, allt annat som inte gick pĂ„ Kuba. Vi bodde dessutom pĂ„ ett riktigt hĂ€rligt hostel igen, sĂ„ vi var bĂ„da vĂ€ldigt nöjda. En dag Ă„kte jag dĂ€remot ut pĂ„ Ă€ventyr! Jag signade upp mig för en av de största turistattraktionerna i Leon - nĂ€mligen volcano boarding!🌋 Det Ă€r precis vad det lĂ„ter, man tar med sig en brĂ€da och vandrar upp för en aktiv vulkan. NĂ€r man kommer upp till toppen sĂ€tter man sig ner och Ă„ker brĂ€da hela vĂ€gen ner. Jag Ă€r ju rĂ€dd för höjder men jag lovade att pusha mig sjĂ€lv. Det jag dĂ€remot inte ens tĂ€nkte en tanke pĂ„ var hiken upp. Det var 1000 gĂ„nger lĂ€skigare! Just eftersom det Ă€r slutet av torrperioden innebĂ€r det ocksĂ„ mer och starkare vindar. Under vĂ„r hike upp kĂ€ndes det pĂ„ riktigt som att jag skulle blĂ„sa bort! Man fĂ„r en ryggsĂ€ck som man ska bĂ€ra upp och sĂ€tter brĂ€dan bakom ryggen och det blev som vingar. Min ryggsĂ€ck blĂ„stes sönder! Det var riktigt obehagligt faktiskt men som tur var klarade alla i min grupp att komma upp pĂ„ toppen! SĂ„ glad jag var nĂ€r jag Ă€ntligen kom upp! Det gjorde att det inte kĂ€ndes lika lĂ€skigt att Ă„ka ner och det var faktiskt riktigt roligt, haha! 

Efter varma Leon visste vi att var vi Ă€n skulle Ă„ka skulle det var svalare men vi ville Ă€ndĂ„ se till att vi kunde svalka oss ordentligt och bokade ett hostel med pool i Granada! BĂ€sta beslutet nĂ„gonsin! I Granada hĂ€ngde vi pĂ„ hostelet och gick runt pĂ„ de mysiga smĂ„ gatorna. Vi hade ett riktigt hĂ€rligt gĂ€ng pĂ„ hostelet och nĂ€r man hittar ett sĂ„nt gĂ€ng blir alltid livet sĂ„ mycket roligare! Att dem dessutom serverade gratis rom och cola en timme varje dag gjorde att vi alla blev nĂ€ra vĂ€nner, haha. En kvĂ€ll gick vi ut och festade ihop och det var sĂ„ roligt! Vi dansa salsa natten lĂ„ng! 

En av dagarna tog vi oss ut pĂ„ utflykt med tvĂ„ tjejer frĂ„n hostelet som vi sedan skulle fortsĂ€tta resa med. Vi Ă„kte till Laguna de Apoyo, en fantastiskt vacker sjö dĂ€r vi solade och badade hela dagen. PĂ„ kvĂ€llen Ă„kte vi till en aktiv vulkan och sĂ„g ner i vulkanens inre! Att fĂ„ se lavan flyta omkring dĂ€r nere var verkligen riktigt coolt! Vi blev bra vĂ€nner med Anneka och Natalie som vi Ă„kte pĂ„ utflykt med och vi beslutade oss för att Ă„ka tillsammans till Isla de Ometepe, en Ă¶ i Largo Nicaragua som bestĂ„r av tvĂ„ aktiva vulkaner! Bara vĂ€gen dit var en upplevelse dĂ„ vi för första gĂ„ngen tog en chicken bus. Ja, vad Ă€r dĂ„ detta? Jo de har tagit ner gamla skolbussar frĂ„n USA (ni vet de gula bussarna) och kör dessa som lokaltrafik. Varför de kallas chicken bus Ă€r för att man trycker in mĂ€nniskor pĂ„ bussen som man trycker in kycklingar i burar. En vĂ€ldigt bra liknelse! De tar din ryggsĂ€ck, slĂ€nger upp den pĂ„ taket av bussen och sedan Ă„kte bussen inte förrĂ€n den Ă€r proppfull. Jag stod upp i tvĂ„ timmar men det gick förvĂ„nansvĂ€rt bra.

NĂ€r vi kom fram till Ometepe visste vi att vi hade bokat ett speciellt hostel men ingen av oss trodde riktigt att vi skulle bo som vi faktiskt gjorde. Vi skulle nĂ€mligen bo pĂ„ en permakultur farm, vilket kan översĂ€ttas med hĂ„llbar odling. DĂ€r mĂ„let Ă€r ett hĂ„llbart samhĂ€lle, som skapar meningsfullt arbete, bĂ€ttre miljö, hĂ€lsa, solidaritet och sĂ€kerhet. NĂ€r vi först kom fram sĂ„ fick vi gĂ„ upp för en av vulkanerna i 10 minuter bara för att komma till reception. Det var dĂ€refter som det började bli lite galet. SĂ„ vi var fyra personer och först visar dem var Anneka och Natalie skulle bo och vi skulle bo "5 minuter bor" men det visade sig i sjĂ€lva verket vara 15 minuter bort. Vi bodde inte ens pĂ„ kartan som involverade deras mark. VĂ€gen dit var genom djungel och vi började bli oroliga för att solen snart skulle gĂ„ ner. NĂ€r vi vĂ€l kom fram hade vi bĂ„da ett mindre sammanbrott men jag rockade med min spanska och sa att vi inte kunde bo dĂ€r! En natt absolut men sen ville vi bo med vĂ„ra vĂ€nner och sĂ„ blev det tack gode gud! Första natten var lite lĂ€skig dĂ„ vi inte bodde nĂ€ra en toalett eller mĂ€nniskor för den delen. Om vi hade skrikigt det högsta vi kunde hade ingen hört oss. Men vi tackar vĂ„r fantastiska pappa för en kanonlampa! 

NĂ€r vi vĂ€l överlevt natten i huset tog vi vĂ„rt pick och pack och flyttade in i tjejernas hydda. Vi sov under ett bambutak utan vĂ€ggar och jag kan inte minnas sist jag sov sĂ„ gott. Det var verkligen en otroligt hĂ€ftig upplevelse att bo dĂ€r! Men det var ganska najs att lĂ€mna haha. Förutom att hĂ€nga pĂ„ farmen sĂ„ Ă„kte vi till en vacker lagun och en dag gjorde vi en hike upp för en av vulkanerna! Det var tufft (som alltid nĂ€r det Ă€r 32 grader varmt) men utsikten var otrolig! PĂ„ vĂ€gen sĂ„g vi apor, vackra fĂ„glar och fjĂ€rilar. TĂ€nk vad vacker naturen Ă€r! 

NĂ€sta stopp var San Juan del Sur som tydligen ska vara surfarnas paradis. Det Ă€r det inte under Semana Santa kan jag lova er! Under pĂ„sk (Semana Santa) hĂ€r i Central- och Sydamerika Ă€r en av de fĂ„ veckorna alla fĂ„r ledigt och nĂ€r vi kom till San Jun var det proppat med lokala turister! Det var folk precis överallt! Vi fick en smĂ€rre chock efter vĂ„ra dagar i djungeln. DĂ€remot sĂ„ bodde vi med en massa fantastiska mĂ€nniskor - dĂ€r bland mĂ„nga svenskar som vi hade sĂ„ roligt med! Den största turistattraktionen i San Juan Ă€r nĂ€mligen festandet! DĂ€remot flydde vi kaoset och spenderade en dag pĂ„ Playa Hermosa, dĂ€r vi solade, badade och surfade! Mia provade Ă€ven pĂ„ surfning och hon tyckte det var sĂ„ roligt! Det Ă€r verkligen det hĂ€rligaste som finns! 

DĂ€remot sĂ„ var huvudanledningen till varför vi var dĂ€r "Sunday Funday". Det Ă€r ett poolparty pĂ„ 4 olika hostel som pĂ„gĂ„r precis hela dagen! Vi började vid 11 och slutade efter midnatt. Just eftersom vi var ett sĂ„ hĂ€rligt gĂ€ng hade vi jĂ€tteroligt! Det var helt klart en galen upplevelse och mĂ„nga roliga historier att berĂ€tta men dem tar jag och Maria med oss sjĂ€lva, haha. Efter Sunday Funday kĂ€nde vi för att sticka illa kvickt sĂ„ nu Ă€r vi i Popoyo dĂ€r vi ska spendera vĂ„ra sista dagar innan vi Ă„kte till Colombia. SĂ„ just nu badar vi bara i havet, solar pĂ„ en öde strand och lyssnar pĂ„ nĂ€r en pĂ„ hostelet spelar gitarr precis vid havet. Livet Ă€r alltsĂ„ vĂ€ldigt bra hĂ€r borta❀ 

(null)
- Fina Leon

(null)
- Jag och min grupp nÀr vi vandrar upp för en vulkan!

(null)
- Trots storm sÄ var naturen sÄ vacker!

(null)
- NÀr jag Äker ner som en dÄre för en vulkan!


(null)
- Laguna de Apoyo

(null)
- HĂ€r ser man in i vulkanens inre!

(null)
- Vackra Isla de Ometepe


(null)
- En sur Maria efter vÄr första natt i djungeln

(null)
- VĂ„r fina lilla hydda

(null)
- Att vakna upp sĂ„hĂ€r Ă€r verkligen nyttigt för sjĂ€len


(null)
- NÀr vi bodde pÄ Zipolite hade vi ibland besökare under frukosten

(null)
- Utsikten efter vÄr hike

(null)
- SolnedgÄng i San Juan

(null)
- Jag och Maria pÄ Playa Hermosa

(null)
- VÄr hÀrliga Sunday-Funday gÀng!
AllmÀnt | |
Upp