25 år

Hej allesammans! Under de senaste dagarna har det hänt så mycket härligt men det som toppar listan är helt klart min 25-års födelsedag!🎉 Vi lämnade Arambol och fortsatte mot hemlig destination och checkade in på ett väldigt mysigt hotel vid havet. Hur roligt det än är att bo på hostel är det magiskt att få sova ensam i ett rum ibland. På min födelsedag väckte Mia mig med sång och sedan åt vi en härlig frukostbuffé med utsikt över havet. Sedan sependerade jag min födelsedag på stranden med sand mellan tårna och dopp i havet! Det var första gången jag kunde spendera en födelsedag på stranden (nackdelen med att fylla år i februari) men har redan bestämt mig för att det inte är den sista!❤️ Efter strandhäng gick vi och bytte om och så blev det ett härligt yoga pass och sedan väntade en lyxig middag på stranden! Vi drack bubbel, drinkar och åt fantastisk mat! Som ni hör var min födelsedag toppen och jag kunde inte önska mig något mer än allt jag fick✨ 

Dagen efter min födelsedag väntade en nattbuss upp till Mumbai. Vi hade inga direkta förväntningar på staden utan var ganska inställda på att vi skulle möta kaos då det bor över 20 miljoner i staden. Först och främst var det dags för Indiens första nattbuss, vilket vi båda var väldigt taggade på! Det är ändå vår grej det där med nattbuss så det var kul att prova i ett nytt land. Vi valde att åka en buss utan AC och hade översta kupén. Bussen var väldigt fräsch och det såg ut att bli en smärtfri bussresa. Men oj vilken resa! Det gick jättebra men jag har nog aldrig varit med om en sån guppig resa! Maria fick hålla i mig så jag inte flög ut från vår kupé, haha! Vi sov ändå ett par timmar och anlände i tid i Mumbai!

Efter en powernap på resans hittills bästa hostel så började vi röra oss mot södra Mumbai för sightseeing. När vi kom dit förändrades verkligen hela synen av Mumbai. En otroligt vacker stad med fantastisk arkitektur och väldigt lugn. Vi bara gick och utforskade staden och hade verkligen en toppendag. Den mest indiska upplevelsen i den här staden är helt klart att ta metron! 1.5 miljoner passagerare dagligen och ja, jag har aldrig sett så fullproppade tåg! Vi åkte aldrig i rusningstrafik men ändå hängde folk ut från dörrarna. Som tur är finns det vagnar för endast kvinnor så vi åkte alltid i dem där det inte var lika fullt. Under vår första kväll gick vi med ett par till från hostelet ut med en av ägarna! Han fixade rickshaw till oss alla och hängde med oss hela kvällen. Vi drack drinkar, en liten shot och dansade natten lång! I Indien varar dock inte natten så länge så vi var tillbaka vid 1 igen, en perfekt tid! 

Igår hade vi vår sista heldag i Mumbai. En annan sida av Mumbai är de kända slumområden som finns i staden. Vi funderade länge på om vi skulle ta en tour eller inte. Vi ville inte gå och kolla på människor som på ett zoo samtidigt som det känns som en viktigt del av Indien att se. Vi hittade ett företag där 80% av vinsten gick tillbaka till slumområdet och där det inte var tillåtet att ta kort. Vi beslutade oss för att åka. Det är jag väldigt tacksam för idag. Jag trodde vi skulle åka och titta på människor i misär men det var utformat som en stadstour. Skillnaden var såklart att det bodde 1 miljon människor på 2.16 kvadratkilometer. Det är 20 gånger mer tätbefolkat än i resterande Mumbai. De finns så få toaletter inne på området att 1500 personer delar på en toalett.  Inne på området finns många fabriker där man framförallt sysslar med plaståtervinning. Däremot är det extremt farligt för hälsan så livslängden på arbetarna var kring 50 år. Familjer på oftast 6 personer bor i ett rum tillsammans och de tvingas ofta att gå på toaletten på gatan eller längst tågspåret om de inte väljer att stå i de långa köerna för de "riktiga" toaletterna. Det var smutsigt, trångt och en massa folk. Det känns overkligt att vi fick gå därifrån men att de lever sitt liv där inne. Däremot verkade många trivas där. Det är ett väldigt stark gemenskapskänsla i området. Barn går i skola och många män arbetar medan kvinnorna tar hand om hushållet eller producerar mat som de säljer. Inne i slummen produceras 3.5 ton mat dagligen som kvinnor säljer. Det är vanligt att producera papadam (ett typ av bröd) och för varje kilo de gör får de 20 rupees (2.5 kr). De brukar oftast producera 4-5 kilo dagligen. Ja, som ni förstår är det svårt att ta in allt. Det känns fortfarande overkligt att vi faktiskt var där. Alla barn var väldigt glada men de vuxna log inte lika mycket. De har nog genomlidit mycket i sina liv...

Vi avslutade vår vistelse i Mumbai med att gå och se en Bollywood film! De var på Hindi utan text så det var lite svårt att hänga med men den filmen vi såg är den mest framgångsrika Bollywood filmen någonsin! Det var verkligen en unik upplevelse. Det var också en gammal Kungs födelsedag så skolorna var stängda och på kvällen såg vi folk dansa på på gatan och vi blev inbjudna, vi fick rosor och dansa med barnen på gatan! Alla är verkligen så otroligt gästvänliga i de här landet❤️ Nu ska vi strax börja röra oss mot tågstationen - nästa stopp är Jodhpur! 

(null)
- En glad tjej på sin 25-årsdag!

(null)
- Glada tjejer på nattbussen

(null)
- Inte riktigt hur man föreställer sig Mumbai?

(null)
- Ett otroligt hotell

(null)
- UNESCO skyddad tågstation

(null)
- Gateway to India

(null)
- På metron

(null)
- Barnen vi dansade med igår!

Allmänt | |
Upp