Ashram

Hej igen. Just nu sitter jag och Maria och väntar på att vår båt ska åka från Kollam till Alleppey. Vi har fixat SIM-kort så nu har vi 4G överallt vilket underlättar resandet enormt här i Indien. Nu har vi varit här i snart två veckor och det känns fortfarande ganska overkligt att vara här. Vi landade i Keralas huvudstad, Trivandrum och spenderade våra första nätter på ett litet homstay lite utanför staden. Där träffade vi trevligt folk som hjälpe oss köpa tågbiljetter och fixa sim vilket vi såklart blev väldigt tacksamma för! Annars var det ganska skönt att börja i en mindre stad och inte få kulturchocken direkt som det hade blivit om vi hade börjat i till exempel New Dehli. 


Anledningen till varför vi valde att spendera våra första dagar i Trivandrum var för att det var den närmaste staden till ashramet dit vi skulle här näst. Vi åkte till Sivananda Ashram i Neyyar Dam den 31 januari och var där till den 5 februari. Under våra sex dagar där gick vi båda igenom en känslomässig karusell. Kulturkrocken visste vi skulle komma och så fort vi gick in insåg vi att det här var något alldeles unikt. Nu såhär i efterhand känns upplevelsen och tiden vi spenderade i ashramet som en dröm för när man återberättar om våra dagar där låter det overkligt. För alla er som har hört talas om ett ashram men inte riktigt vet vad det innebär så är det då man åker och bor hos sin Guru i ett tempel. Man lär sig av sin Guru hur man ska leva och lever lika enkelt som den gör. Vi betalade 67 kr/natt för all mat, yoga och sovplats. Det innebar också att det fanns många regler; inga åtsittande kläder, inte visa axlar, knän eller mage, inga svordomar och ingen fysisk kontakt med någon på ashramet. Ashramet där vi var hade inga levande Gurus men varje dag hyllade vi dem, jag kommer berättar mer om dem lite senare i inlägget... Nu tillbaka till våra rutiner under dagar på ashramet; 


Varje morgon väcktes vi av en klocka som ringde ute på gården vid 05.20. Vid 6.00 skulle vi befinna oss i den stora tempel salen där vi började moorgonsamlingen de kallar Satsang med 30 minuters meditation. När tiden var slut kallade de tillbaka alla till nuet genom att säga de universella mantrat ॐ (ohm). Känslan i hjärtat när över 200 personer stämmer in är verkligen något jag inte kommer glömma. Att sedan slå upp ögonen och se hur solen har gått upp över bergen och hörs fåglarna i djungeln, ja det är som balsam för själen. Den resterande timmen av Satsangen sjöng vi sånger, eller vi "chanted", på sanskrit. Sanskrit är ett av världens äldsta språk. Sångerna vi sjöng var till största del de olika gudarna som finns i Hinduismen som Shiva, Krishna och Vishnu. En av anledningarna till varför man sjöng på sanskrit är för att vibrationerna som uppstår i ljuden genererar god energi i kroppen. Efter Satsangen var det dags för dagens första två timmars yoga pass. Vi valde att gå på beginner yoga för att lära oss Sivananda Yoga på djupet. Sivananda yoga är en typ av Hatha Yoga. Som jag tidigare nämnde hyllade vi två Gurus inom Sivananda yogan. I alla tider har det funnits Gurus och de väljer alltid en lärjunge som sedan blir Guru när den andra har dött. Grundaren för vad vi idag ser som Sivananda är Swami Sivananda, där yogan fokuserar mycket på avslappning mellan olika Asanas (yoga positioner så som solhälsningen) och korrekt andning, Pranayama. Han såg hur vi i väst världen led och ville sprida yogan till väst så han skickade hans lärjunge Swami Vishnudevananda till väst. Det sägs att han gav honom 10 rupee (1 kr och 20 öre) och sa "People are waiting". Han påbörjade sitt Peace Mission och reste runt jorden och spred yoga och värderingarna bakom. Hans motto var; "Health is Wealth. Peace of Mind is Happiness. Yoga Shows the Way.". Han utformade även ett mer anpassade system för vad yoga faktiskt handlar om för att vi i väst bättre skulle förstå som han sammanfattade i 5 punkter; 


1. Proper exercise: Asanas 

2. Proper breathing: Pranayama 

3. Proper relaxation: Savasana 

4. Proper diet: Vegetarian 

5. Positive thinking and meditation 


Efter yogan var det dags för dagens första mål som såklart var vegetariskt. När vi gick in i matsalen sjöng vi Hare Krishna och sedan åt vi i tystnad på golvet med händerna. Efter hade vi lite fritid innan vi hade lektion där vi diskuterade yoga, tro, värderingar och livet. Sedan var det dags för dagens andra yoga pass, även den två timmar. Sedan var det dags middag, som precis som lunchen åts under tystnad, och så slutade vi dagen som vi började, med Satsang. Efter Satsangen så skulle man inte prata med varandra förrän efter påföljande morgons Satsang var slut. 


Så, nu har jag försökt förklara det praktiska kring vad vi faktiskt gjorde och vad det var för yoga. Vad har hänt med mig under dessa dagar kan man då fråga sig? Ja, för det första så valde jag att för första gången sen jag fick min smartphone så var jag offline under hela vistelsen. Det är bland det bästa besluten jag har gjort! Jag tappade nämligen bort konceptet av tid, tittade aldrig på klockan och uppskattade varje minut så mycket bättre. Jag har lärt mig så bra yoga och fått mer självförtroende och kan utan problem göra mitt egna pass och tappar åter igen bort tiden. Min kropp har redan blivit starkare och trots kort tid där kände jag hur jag utvecklades under varje pass. Jag har helt enkelt umgåtts med mig själv och jag har alltid varit lite skrämd av den tanken tidigare. Nu trivs jag bättre med mig själv och det är bland det finaste jag har gett mig själv. Om ni har möjlighet att åka på ashram - våga göra det! Glöm inte bort att våga öppna hjärtat och inte döma. Alla fungerar olika och jag har också accepterat att jag inte alltid kan förstår allt, men det betyder inte att man inte kan uppskatta det. Tack för fantastiska dagar - jag hoppas jag kommer tillbaka snart igen❤️


(null)

- Här mediterar jag i solnedgången

(null)
- Satsangen 


(null)     
- Såhär bodde vi, precis som i Organge is the New Black, haha


(null)     
- Det var så vacker natur på ashramet 



Allmänt | |
Upp