Livet i Indien

Nu har vi varit i Indien i 2,5 vecka av våra totalt 5 veckor, helt enkelt halvvägs. Tiden här rusar verkligen förbi och jag kan fortfarande inte riktigt greppa att vi faktiskt är här! Sen vi lämnade Ashramet har vi haft ett ganska högt tempo. Vi har påbörjat vår resa långsamt norrut. Däremot bestämde vi oss för att sista destinationen innan vi officiellt åker till norra Indien behövde vara ett längre uppehåll så vi hinner njuta och ladda på energi innan de hektiska schemat vi kommer ha i norra Indien. Så under vår tid än så länge har vi varit i; Varkala, Kollam, Alleppey, Kochi och nu i Goa.

Varkala är en fantastisk vacker strandstad med enorma vågor som sägs vara en av Indiens farligaste stränder. Stranden låg nedanför en klippavsats där själva staden var och här nöjt vi av solen och badade i de otroliga vågorna. På kvällarna åt vi mat och tittade ner på de fantastiska havet. En fantastisk härlig liten stad!

Sedan tåg vi tåget en timme upp till Kollam för att sedan hoppa på en färja till Alleppey genom Keralas Backwaters, ett fantastiskt vackert kanalsystem som sträcker sig långt genom staten. Båten tog 8 timmar och vi älskade varenda minut av det men å andra sidan så älskar både jag och Maria att hänga på en båt! I Alleppey var vi bara en natt innan vi tog tåg upp till Kochi. Kochi är den största staden vi hittills har varit i (drygt 600 000 invånare vilket kan jämföras med nästa stad vi ska till som är Mumbai som har 20 miljoner...). I Kochi gjorde vi lite sightseeing och hängde i vårt AC-rum vilket kändes riktigt lyxigt eftersom vi inte haft en fungerande AC sen Sri Lanka! Varför vi också valde att åka till Kochi var för att vi hade köpt en tågbiljett från Kochi upp till Goa, där vi är nu!

Tågresan gick bra men oj vad vi hade ångest innan! Tågsystemet här är nämligen väldigt speciellt... vi hade bokat två biljetter men en av biljetterna var på "waiting list" vilket innebär att man endast får en plats om någon avbokat sin biljett. När vi inte hade hört något dagen innan så beslutade vi oss för att åka och prova och hoppas att det skulle lösa sig! Men wow vad ont vi hade i magen innan tåget rullade in på perrongen! Tåget var dessutom försenat och vi satt och såg solen gå upp över tågstationen. Vi hoppade på tåget och då visades de sig att biljetten hade blivit bekräftad! Från att vi lämnade hostelet 05.30 var vi inte på nästa hostel förrän 23.00, vilket betyder att resan totalt tog närmare 18 timmar. Men som tur var hade vi fantastisk sällskap på tåget! En mamma och hennes son (han var 35) som skulle ta tåget upp till Mumbai. Vi pratade med dem hela tågresan, lärde dem spela UNO och de bjöd oss på fantastisk hemlagad indisk mat! Det måste ändå vara de bästa med Indien, alla ör så otroligt hjälpsamma och snälla!❤️

Nu har vi varit här i Arambol, Goa i 5 dagar. Det är i norra Goa och här är det lugn stämning och en fantastisk strand. Jag och Maria skulle nog kalla det här för Hippie-heaven, har nog aldrig sett så många stereotypa hippies i mitt liv som här, haha! Det första som hände när vi kom fram var att vi blev bjudna på en "Communion", alltså den katolska ceremonin då man tar sin första nattvard. Vi gick dit och blev bjudna på mat, dryck och fantastiskt sällskap - sånt som bara händer här i Indien helt enkelt! Senare samma dag drog vi till Baga, en strand längre bort och festade och det var roligt men det räckte med en kväll. Vår taxi chaufför var så söt, han stannade och väntade på oss till 03.00 och såg till så vi kom tillbaka till vårt hostel för samma pris som han körde oss dit för! Alltså så fin!❤️ Nu är nästa destination hemlighållen för mig eftersom det är en stor dag imorgon för mig... Jag vet bara att vi kommer stanna här i Goa!

Igår firade vi alla hjärtans dag på bästa möjliga sätt! Vi började dagen med min favoriträtt, Masala Dosa, och sedan hängde vi på stranden hela dagen i strålande sol och nästintill vindstilla förhållanden. Vi badade hela tiden och njöt båda av varje sekund, sen upp och ta lite frukt till mellis och sedan gick vi tillbaka ner till stranden och kollade på solnedgången, åt mat och sedan shoppade vi loss! Kan inte tänka mig ett bättre sätt att spendera alla hjärtans dag på❤️ Nu ska vi gå upp och äta frukost på Garden of Dreams som faktiskt erbjuder västerländsk frukost vilket är en härlig omväxling ibland. Vi hörs snart igen❤️

- Solnedgång över Varkala

- Vår vackra utsikt under båtturen

- Maria och vår kapten

- Street art i Kochi

- Våra fina tågkompisar

- Fina lilla tjejen på hennes "Communion day"

(null)
- Nu börjar man se allt fler kor överallt, här är en som chillar på stranden