Sista timmarna på Sri Lanka

Det känns så vemodigt att skriva det här inlägget. Sista timmarna i detta fantastiska land som jag helt har förälskat mig i. Sista kvällen med familjen tills vi ses i sommar. Just nu sitter vi i lobbyn och väntar på taxin mot flygplatsen. Om en timme (23 lokal tid) kommer en van som tar oss till flygplatsen och vid 02.20 åker mami och papi mot Sverige och jag och Mia flyger vid 07.50 till Indien. Det pirrar så i hela kroppen! Nu börjar jag och Maria vår resa på riktigt i ett stort nytt land. Det känns så overkligt! Jag är supertaggad men ändå ledsen över att behöva åka från ett av mina nya favoritländer... Den enda saken som är säker är att jag kommer komma tillbaka! Älskade Sri Lanka!🇱🇰💚

Så, nu tillbaka till vad vi har gjort under våra sista dagar i landet. Det har helt klart blivit en hel del flängande då vi har maxat våra sista dagar här. När vi lämnade Nature House styrde vi åt Ella, en fantastiskt vacker liten stad som visade sig ligga högt upp i bergen. Vi åkte på en smal och kringlig väg som ständigt gick uppåt. Pappa började bli svettig till slut. Innan vi nådde till vårat hotel bad vi till slut chauffören stanna eftersom den sista backen upp till hotellet kan ha varit den brantaste vi alla någonsin har sett. Vi kom fram strax efter lunch och jag snörade på mig vandringskängorna och drog med mig papi på en av de vackraste vandringarna jag har gjort i mitt liv. Vi började vandra upp till Little Adam’s Peak på 2200 meters höjd (jämfört med Ella som låg på 1100 meter). Utsikten var helt otrolig och pappa blev nervös så fort jag närmade mig kanten, haha. Efter det fortsatte vi mot Nine Arch Bridge. En fantastiskt vacker bro. Efter en liten läskig väg ner till bron så hör vi tuttandet från ett tåg så vi såg även när ett tåg kom passerande över bron. Det var verkligen så häftigt att se. Efter det gick vi längs spåret tillbaka till Ella, helt sjukt egentligen men alla locals gör det.

Dagen efter började tidigt då vi skulle ta en av världens vackraste tågsträckor mellan Ella - Kandy. Mellan städerna är det lite mer än 6 mil men tågresan tog närmare 7 timmar. Det var bland det häftigaste jag har gjort i mitt liv! Den naturen vi upplevde och såg på vägen var bland det vackraste jag har sett. Återigen ett bevis på hur otroligt mångsidigt resandet kan vara i detta magiska land! 

I Kandy stannade vi två nätter men det blev en smärre chock efter gulliga Ella. Det är Sri Lankas näst största stad och det märktes tydligt. Mycket trafik, människor, bussar och marknader. Därför beslutade vi oss för att göra livet så lätt för oss som möjligt och hyrde en bil med chaufför som tog oss runt till de viktigaste sevärdigheterna. Det var ett så bra beslut! Han tog oss till vackra tempel, en buddha på ett berg, te fabrik, krydd trädgård och till sist den botaniska trädgården. Det var en fullspäckad dag men kul att vi hann se så mycket! 

Igår tog vi återigen tåget från Kandy till Colombo. Denna gång blev det ett Observation Train vilket innebar stora panorama fönster i slutet av tåget vilket gjorde tågfärden betydligt bättre. Även om inget slår sträckan Ella - Kandy så är det både mysigt och smidigt att ta sig fram med tåg här. Vi kom fram sent så efter en middag på hotellet med många moijtos gick vi och la oss. Idag har vi fördrivit tiden genom att gå runt i ett shopping centrum med AC (mycket viktigt!) och faktiskt allihopa gjort riktigt bra kap! Vi slutade vår vistelse här med ett biobesök och såg 12 Strong. En intressant även om ganska våldsam film men alla filmer som baseras på en verklig historia blir så mycket bättre! Det stora minuset var att just här var ACn på max så vi satt och frös och att ljudet var ganska högt. Men vad gör väl det när man har popcorn? 

Nu är det bara en timme kvar tills vi spenderar resans första natt på ett flygplats kalla golv... Även om det kanske kan låta som en mardröm för vissa så är det ändå startskottet för livet som en riktigt backpacker. Starten för något nytt! Jag kommer vara dödstrött imorgon men det får jag ta väl framme i Indien! NU KÖR VI!💪🏼 

(null)
- Pappa påväg upp till toppen av Adam’s Peak

(null)
- Utsikten uppe på toppen! Ser ni den lilla snirkliga vägen? Där körde vi tidigare på dagen för att ta oss upp till Ella

(null)
- Tåget över Nine Arch Bridge 

(null)
- Pappa och jag, svettiga och lyckliga att vi hann se tåget!

(null)
- Vår promenad tillbaka

(null)
- Tåget till Kandy! Alltså känns SÅÅÅ overkligt att titta tillbaka på bilderna och tänka att jag faktiskt har sett det här!

(null)
- Är det här ens lagligt?

(null)
- På dessa tåg sitter och står folk i dörröppningarna för att bäst uppleva tågresan! Ni behöver inte vara oroliga dock, tåget går typ 20 km/h, haha

(null)
- Hela familjen framför Buddhan i Kandy

(null)
- Observation train

(null)
- Mojito fest i Colombo 

(null)
- Biomys i världens kallaste biograf❤️

Allmänt | |
Upp