Sri Lanka slutar inte överraska

Hej igen! Dagarna här springer iväg och vi upplever nya saker konstant och alltid när jag ska blogga inser jag hur mycket vi har hunnit gjort sen sist. Innan vi kom till Sri Lanka hade jag träffat ett par stycken som hade varit här och alla sa att de älskade landet men ändå var inte mina förhoppningar så höga. Efter att ha varit här i närmare två veckor måste jag säga att jag är så otroligt imponerad av de här landet. Det finns så mycket att göra och se att inte ens vi hinner med allt på 3 veckor.  Det som gör det här landet ännu mer fantastiskt är alla otroligt vänliga Sri Lankeser vi träffat så har tagit emot oss med öppna armar och lärt oss ännu mer om landet! 

Återigen till våra dagar här! I torsdags var en stor dag för mig då jag testade på surfning för första gången! Jag har alltid sett mig själv som en ganska klumpig person och inte tillräckligt stark för att orka komma upp på en bräda. Det har liksom lagts sig över mig och jag har inte vågat prova. Nu när vi var i Mirissa så var vi 10 min bort från en av de bästa nybörjarstränderna i området, Weligama. Mamma peppade mig och vi åkte tillsammans dit. Jag kollade såklart på TripAdvisor vilken shop som var högst rankad och när vi kom till stranden hittade vi snabbt Surf’n Lanka. Trettio minuter senare startade min första surflektion! Jag blev så nervös att det kändes som att jag skulle sprängas! Min lärare Sammi började förklara grunderna uppe på stranden och efter 15 minuter gick vi ner i vattnet. Efter 5 försök stod jag helt plötsligt upp på brädan! Jag kunde inte tro mina ögon och den rushen gjorde att de efterföljande 2 timmarna kändes som ett par minuter. Han kom alltid med feedback och tips om hur jag skulle komma upp snabbare och bättre och jag blev så förvånad av hur snabbt jag kunde ta åt mig av hans information. Förutom att jag nu kan grunderna i surfning lärde jag mig också att våga tro på mig själv och att det faktiskt är jätteroligt att prova på nya saker!🏄🏽‍♀️

Vår sista dag i Mirissa spenderade vi på stranden och lyssnade på de starka vågorna. Det är en sån kraft i alla vågor här, man blir helt förtrollad verkligen. Jag ville såklart visa för er all den kraft som finns i vågorna så jag och pappa gick ut i vattnet med min GoPro och ja, bilderna får tala för sig själva haha. 

I lördags åkte vi till Udawalawe där vi är nu. Här finns ett naturreservat på över 30 000 hektar mark och är ett av de bästa ställena i världen för att se vilda elefanter. Igår morse ställde vi klockorna på 05.00 och påbörjade färden mot parken i mörkret. Hela familjen satt i en Jeep och vår chaufför var även vår guide. Efter 10 minuter i parken såg vi första flocken med elefanter! Vi var så nära dessa djur och att se dem i de vilda i deras flock var helt fantastiskt. Under våra 3 timmar i parken såg vi över 40 elefanter. Vår guide berättade för oss att vi hade tur för i vanliga fall kanske man ser ett 15-tal. Vi såg en bebis som var 2 veckor, vi hamnade på en liten väg då en hel flock gick förbi och framförallt såg vi hur de kallade till sig sin flock när de känner att fara närmar sig. I parken finns nämligen en del hundar som lyckats smita in samtidigt som jeeparna kör in. Elefanter är väldigt rädda för hundarna och vi såg när en hel flock kallade till sig ännu fler elefanter för att skydda barnen. Det kommer jag aldrig glömma! Förutom elefanter såg vi apor, påfåglar, falkar, buffel, krokodiler, kameleont  och varaner. Vår chaufför hade arbetat som en guide i över 12 år vilket märktes under turen eftersom han kunde hitta alla dessa djur! Det var verkligen en oförglömlig upplevelse! Annars har vi spenderat största tiden på vårt hotell och äntligen har vi fått äta fantastisk mat. Varje kväll serveras en curry buffé och det är den goadaste maten jag har ätit hittills på ön! Nu ska vi gå och äta frukost och sen forsätter vi vårt äventyr till Ella, vi hörs snart!❤️

(null)
- En trött men lycklig tjej efter timmar med brädan

(null)
- Lite dålig bild men jag lovar att det är jag!

(null)
- Pappa och jag i vågen

(null)
- Pappa och jag i vågen 1 millisekund senare, haha

(null)
- Världens vackraste djur❤️

(null)
- Så vackra miljöer och djur!

(null)
- Påfågel 

(null)
- En liten apa

(null)
- En middag här på hotellet; en massa fantastiska currys!
Allmänt | |
Upp