Sista dagen i Indien 💔

Hej igen. Nu har vi kommit fram till vĂ„r sista dag hĂ€r i Indien dĂ„ vi imorgon sĂ€tter oss pĂ„ ett flyg till London och pĂ„ mĂ„ndag vidare mot Kuba! Under vĂ„ra 5 veckor har har vi upplevt mer Ă€n vad som kĂ€nns möjligt och det har verkligen varit en obeskrivlig upplevelse. Hur knasigt det egentligen Ă€r att man vĂ€njer sig vid att konstant vara smutsig, att all transport alltid Ă€r försenad (dĂ„ pratar vi inte SL försenad pĂ„ 20 minuter utan Indien försenad vilket innebĂ€r typ 6 timmar) och att man konstant mĂ„ste akta sig för passerande kor. Samtidigt sĂ„ har jag slagits av att jag trodde Indien skulle vara sĂ„ mycket vĂ€rre. Alla mĂ€nniskor vi möt har varit fantastiska! Vi har alltid kĂ€nt oss sĂ€kra och alla har hjĂ€lp oss lĂ€ngst vĂ€gen. Ingen har ropat efter oss, tagit i oss eller betett sig olĂ€mpligt. Det Ă€r ett kaotiskt land, absolut, men sĂ„ lĂ€nge man accepterar det istĂ€llet för att bli irriterad över att det inte Ă€r som hemma gĂ„r det bra. Jag trodde jag skulle se mĂ€nniskor, framförallt barn, tigga konstant. Detta Ă€r nĂ„got vi knappt har sett hĂ€r! DĂ€remot sĂ„ ser man mĂ€nniskor leva i misĂ€r, lĂ€ngst vĂ€gen eller en hel familj sovandes i en rondell. SĂ„nt Ă€r alltid sĂ„ extremt svĂ„rt att ta in... Trots detta sĂ„ Ă€r det ett folk som sprider sĂ„ mycket kĂ€rlek och glĂ€dje! Indien Ă€r ett fantastiskt land men det ska bli ganska skönt att fĂ„ Ă„ka till London och kanske fĂ„ kĂ€nna sig ren för första gĂ„ngen pĂ„ över en mĂ„nad i en VARM dusch! Det finns det inte sĂ„ mycket av hĂ€r i Indien... 
 
SĂ„ tillbaka till vĂ„r sista vecka i landet! Som ni visste hade vi ett tajt schema de sista dagarna i landet och vi spenderade tvĂ„ nĂ€tter i Jodhpur, Ă€ven kallat den blĂ„a staden! Vi Ă„kte vĂ„r lĂ€ngst tĂ„gresa de 18 timmarna mellan Mumbai och Jodhpur och det gick förvĂ„nansvĂ€rt bra! NĂ€r vi satt och vĂ€ntade pĂ„ att checka in pĂ„ vĂ„rt hostel kom vĂ„r fina vĂ€n Emma in springandes pĂ„ samma hostel! Indien kan tydligen vara litet ibland! BĂ„de jag och Maria Ă€lskade Jodhpur med den fantastiskt vackra gamla staden (den blĂ„ delen) delvis för de fantastiska omrĂ„dena men ocksĂ„ för att det var perfekt storlek pĂ„ stad. In de större stĂ€derna Ă€r det lĂ€tt att man blir lite övervĂ€ldigad... DĂ€r trĂ€ffade vi Ă€ven ett gĂ€ng som skulle fira Holi i Mathura - de första turisterna vi trĂ€ffat som skulle Ă„ka dit! Att de dessutom visade sig att det var jordens hĂ€rligaste personer gjorde allt Ă€nnu bĂ€ttre och vi skulle dessutom ta samma tĂ„g till Jaipur dagen dĂ€rpĂ„! TĂ„get mellan Jodhpur och Jaipur var verkligen en upplevelse. ACn var pĂ„ max och trots de 33 milen mellan stĂ€derna tog resan 7.5 timme. Ingen vet riktigt varför men vi stod still i 2 timmar mitt ute i öknen. NĂ€r vi vĂ€l kom fram var vi helt slut efter tidigt uppgĂ„ng sĂ„ vi valde att ta det lugnt pĂ„ hostelet. 

Jag började kĂ€nna mig krasslig i halsen och Maria började fĂ„ problem med magen. Oj om vi visste hĂ€r vad som vĂ€ntade oss bĂ„da vet jag inte om vi nĂ„gonsin skulle lĂ€mnat Jaipur... Dagen efter vaknar jag upp med feber, tĂ€ppt nĂ€sa och halsont och Maria har blivit Ă€nnu sĂ€mre med starka magsmĂ€rtor. Hela poĂ€ngen med att resa tvĂ„ och tvĂ„ Ă€r ju att man tar hand om varandra men nĂ€r bĂ„da blir sjuka, som hĂ€r, Ă€r det fruktansvĂ€rt. Vi Ă„t knappt nĂ„got under vĂ„ra tre nĂ€tter i Jaipur men under sista dagen kĂ€mpade vi oss upp och tog oss runt i den rosa staden. Shoppingen var fantastisk men vi hade vĂ€ldigt dĂ„ligt med energi men vi klarade av ett par timmar innan vi Ă„kte tillbaka till hostelet och dĂ€ckade. 
 
Dagen efter mĂ„dde vi som tur var bĂ€ttre och klarade av att hoppa pĂ„ bussen till Agra! Vi valde att ta en tidigt buss vilket gjorde att vi bĂ„da sov första halvan av de fem timmarna mellan stĂ€derna. HĂ€r började jag kĂ€nna mig bĂ€ttre men Maria mĂ„dde fortfarande sĂ„dĂ€r. Vi valde Ă€ndĂ„ att kĂ€mpa oss till Agra Fort nĂ€r vi kom fram vilket jag Ă€r tacksam för nu! Det var en fantastisk byggnad och dĂ€r sĂ„g vi Ă€ven skymten av Taj Mahal, som vi planerade att besöka dagen efter... Efter middagen började jag kĂ€nna mig dĂ„lig. Jag gick och la mig tidigt med magknip och mĂ„dde inge vidare. Sedan började en av mitt livs vĂ€rsta nĂ€tter. Matförgiftning gĂ„nger 1000! Det var heeeelt fruktansvĂ€rt verkligen och samtidigt mĂ„dde Maria fortfarande inte bra i sin mage. Ja, som ni förstĂ„r klarade vi inte av att ta oss till Taj Mahal dagen efter. Den spenderades i sĂ€ngen och pĂ„ toaletten... Som tur var mĂ„dde jag bĂ€ttre redan efter 24 timmar sĂ„ morgonen efter gick vi upp tidigt för att se Taj Mahal, ett av vĂ€rldens underverk, i soluppgĂ„ng! Det var bland det hĂ€ftigaste jag nĂ„gonsin har sett! Jag var tvungen att nypa mig i armen! En spektakulĂ€r byggnad som inte gĂ„r att beskriva! Symmetrin, mosaiken och alla stenar som utsmyckar denna begravningsplats Ă€r helt makalös! Man bara mĂ„ste se det med egna ögon! 
 
Efter Taj Mahal hittade vi tvÄ till pÄ vÄrt hostel som skulle fira Holi i Mathura och vi tog en taxi dit. NÀr vi kom fram till vÄrt guesthouse insÄg vi snabbt att vÄra farhÄgor stÀmde; det hÀr stÀllet var de Àckligaste boendet under hela vÄr resa. NÀr vi dessutom insÄg att vi inte hade en fungerande dusch blev vi bÄda förbannade... Man kan inte fira Holi utan dusch! Vi beslutade oss för att skjuta upp flytt till dagen efter eftersom de var sent... Nu till sjÀlva Holi firandet! Ja, jag kan börja med att sÀga att Mathura har det mest traditionella firandet i hela Indien dÄ Krishna föddes dÀr! De firar i 10 dagar innan Holi och vi firade i totalt 2 dagar (dagen innan och Holi) och det var sÄ intensivt! FÀrger och mÀnniskor överallt (framförallt mÀn) och sÄ mycket glÀdje!

Första dagen Ă„kte vi till Vindravan (en stad bredvid) och firade med vĂ„ra vĂ€nner! Det var sĂ„ otroligt roligt och sĂ„ mycket folk! Alla gick fram och strök fĂ€rg lĂ€ngst kinderna och önskade dig "Happy Holi". Vi gick aldrig in i templet för det var för mycket folk men det var folkfest lĂ€ngst gatorna i staden! Sedan Ă„kte vi alla ner till Mathura och kollade in Paraden. DĂ„ var det musik, en massa folk och sĂ„klart hur mycket fĂ€rger som helst! Mitt under paraden kom en död man bĂ€randes pĂ„ bĂ„r utsmyckad med blommor som bars bort för att bli brĂ€nd. Kor sprang genom folksamlingen. Ja, den hĂ€r upplevelsen Ă€r nog det mest indiska jag har upplevt. Det var Ă€ven under paraden vi insĂ„g vad barnen gillar att göra; spruta ner alla med vatten. Det hĂ€r Ă€r inte vilket vatten som helst nej, det Ă€r deras "dagvatten". Jag vet inte om det finns ett lĂ€mpligt ord pĂ„ svenska men pĂ„ engelska skulle man nog kalla det "sewage water". Det Ă€r alltsĂ„ vattnet som rinner lĂ€ngst gatorna. Samma vatten dĂ€r indierna slĂ€nger sopor i, kor och hundar dricker och ja, antagligen gör allt möjligt i. Barnen tar upp vattnet och slĂ€nger över hela dig. Vattnet Ă€r brunt och ja, lukten Ă€r svĂ„r att beskriva. NĂ€r vi Ă„tervĂ€nde till vĂ„rt guesthouse och visade hur vi sĂ„g ut för Ă€garen ringde han grannhotellet sĂ„ vi fick duscha dĂ€r. Tur att de löste sig!
 
Dag tvĂ„ var den riktiga Holi dagen, Ă€ven kallad "Wet Holi". Vi blev jagade av barn som försökte kasta vatten pĂ„ oss men nĂ€r man sa nej sĂ„ lyssnade de flesta, haha. Det hĂ€ftigare var nog nĂ€r vi rĂ„kade ta fel vĂ€g till templet och hamnande pĂ„ en liten sidogata. DĂ€r var alla kvinnor ute och dansa pĂ„ gatan och drog in mig och Maria i massan och sjöng och dansade med oss! De mĂ„lade oss och kramade oss. Den atmosfĂ€ren och kĂ€nslan Ă€r nĂ„got jag aldrig kommer glömma! Det var verkligen helt fantastiskt! Tillslut hamnade vi i templet och det var sĂ„ hĂ€ftigt att se alla indier dansa och kasta fĂ€rger för att fira Krishan! Även om det var otroligt pĂ„frestande att alltid vara pĂ„ sin vakt sĂ„ var det förvĂ„nansvĂ€rt fĂ„ som försökte tafsa. MĂ„nga locals sa nej till folk som nĂ€rmade sig och mĂ„nga lyssnade om man sa nej. Jag trodde det skulle vara mycket vĂ€rre och det var en del fulla mĂ€n men trots detta kĂ€nde jag mig aldrig osĂ€ker.

I slutet av dagen Ă„kte vi till en kompis hotel och duschade av oss och nĂ€r vi insĂ„g att vĂ„rt tĂ„g var 5 timmar försenat klĂ€mde vi in 5 personer i en liten bil och Ă„kte till New Dehli dĂ€r vi Ă€r nu. Nu ska vi shoppa och Ă€ta god mat vĂ„rt sista dygn hĂ€r. Det kĂ€nns verkligen i hjĂ€rtat att lĂ€mna Indien... Jag har verkligen förĂ€lskat mig i det hĂ€r fantastiska landet!
 
(null)
- Jodhpur, den blĂ„ staden💙

(null)
- SĂ„ vackert! 

(null)
- SÄn otrolig solnedgÄng!

(null)
- Jaipur, den rosa staden

(null)
- SĂ„ vacker arkitektur! 

(null)
- SÄ otroligt hÀftigt att se Taj Mahal!

(null)
- Dag 1; Vindravan

(null)
- Dag 2; Inne i templet

(null)
- Jag och Maria!

(null)
- Vi mötte Ă€ven en instagramer som reser runt vĂ€rlden och hĂ„ller upp en skylt som det stĂ„r "Mom, I’m fine". Han var sĂ„ snĂ€ll och vi lyckades ta en bild med honom! 



AllmÀnt | |
Upp