¡Hola Cuba!


Hej från andra sidan jorden! Sist jag skrev var jag 12 tidzoner bort i ett land som helt förtrollade mig och nu är jag här på Kuba, ett land som redan har vunnit mitt hjärta! Jag har länge funderat om det finns ett land som är motsatsen till Indien och har kommit fram till att det kanske inte finns en motsats men att det kanske kan existera som en motsats-triangel. I ett hörn har vi Indien, ett färgstarkt land med stark kultur, där inget är i tid, gatorna är fulla av liv (i form av skräp, kor och trafik), vegetarisk kost med mycket smaker, där det finns över 100 olika språk och där män och kvinnor inte syns tillsammans och delar av kroppen ska helst döljas. I det andra hörnet har vi England, ett land där allt fungerar och är i tid, där alla pratar engelska och förstår vad du behöver, gatorna är rena, där befolkningen är av stor blandning men där det inte riktigt existerar en stark brittisk kultur, maten är inget speciellt förutom den kända "Fish’n Chips" och människor ständigt är på språng klädda i kostym påväg till eller från jobbet. I tredje hörnet finner man Kuba, ett land som också har en stark kultur men som ungefär är motsatsen till Indiens. På Kuba är en stor del av kulturen att dricka, festa och röka något som knappt förekommer i Indien. Man talar ett språk, spanska men till skillnad från Indien och England verkar många nästan vägra att prata engelska. Här har varken männen eller kvinnorna speciellt mycket kläder på sig och ständigt visar deras passion antingen i slängkyssar eller i deras dans. Alla dessa tre hann jag och Maria med på 48 timmar... Jag ska berätta mer! 

Så, efter Holi tog vi oss till New Delhi och där var den huvudsakliga planen att inte göra allt för mycket förutom att köpa kryddor att ta hem till Sverige! Vi hängde med en vän från hostelet som skulle göra en liknande tour och vi kastade oss ut i det kaos som är Delhi. Vi hann besök ett tempel och äta känd streetfood innan det var dags för shopping. Mitt på gatan stannar Isabelle upp och säger att hon har blivit rånad. Någon har skurit upp hennes tygpåse och tagit hennes plånbok! Som tur var, var detta det enda dem stal och förutom hennes kort låg endast 700 rupees (ungefär 90 kr) i plånboken. Vi lyckades spärra kortet på en gång och jag och Maria låna ut pengar till vatten och resan hem. En påminnelse om hur viktigt det är att ha uppsyn över sina saker hela tiden! Tur att inget mer blev bestulet! Efter denna traumatiska händelse åkte vi hem efter att ha köpt de viktigaste kryddorna i det indiska köket och såklart lite chai te! 

Dagen därpå påbörjade vi den långa resan hit till Kuba. Först väntade ett 11 timmars flyg till London för att sedan ha en 18 timmar layover innan nästa flyg skulle ta oss hela vägen hit. Maria hade ordnat så vi skulle sova hos hennes en kompis som arbetar i London fram tills i sommar. När vi kom fram till ett kallt och mörkt London (tack Gud för underställ!) tog vi metron till Victoria där vi skulle möta Marias vän på ett hotell för att sedan gå bort till hennes lägenhet. När vi står och väntar på henne hoppar mamma och pappa fram runt hörnet och ja, ni kan ju förstå hur mycket jag grät!❤️ Tydligen så har alla vetat om det här förutom jag men oj vad tacksam jag blev över att se mina fantastiska föräldrar igen, trots den korta tiden tillsammans! Vi gick ut och åt en fantastisk god middag och sedan myste vi tillsammans på hotellrummet! Att det dessutom fanns ett badkar gjorde att jag kunde känna mig ren för första gången på 5 veckor! Efter en mysig hotellfrukost följde de oss till Victoria där vi skulle hoppa på express tåget till Gatwick och de skulle fortsätta turista i London ytligare två dagar. Tack ännu en gång för att ni åkte hela vägen till London för 12 timmar tillsammans, jag saknar er hela tiden!❤️ 

Efter ytligare ett 11 timmars flyg landade vi här på Kuba i måndagskväll. Vi insåg ganska snabbt att vi hade undervärderat hur situationen såg ur här på Kuba. Vi tänkte att folk överdrev angående de dåliga internettillgång, de färgglada gatorna och de gamla bilarna men nej, det är exakt så det är! Här på Kuba finns inte så många hotel eller hostel utan här är det vanligast att man bor i ett "Casa Particular", vilket innebär att man bor hemma hos en Kuban. Under vår vistelse i Havana bodde vi hemma hos Emilio, en stolt Kuban som lagade fantastisk god mat! Annars var kulturchocken väldigt påtaglig då vi hade hört att Havana skulle vara kaotiskt men både jag och Maria skrattade åt vad människor tycker är kaos. Jag tror aldrig jag kommer ha samma syn på det efter 5 veckor i Indien! Den största chocken var att se hur människor klär sig och hur öppet man visar sina känslor. Vi har glömt bort hur människor ser ut i korta, tajta kläder och det är kubanernas favorit outfit. På gatan ropar män efter oss, kastar slängkyssar och busvisslar. Som sagt, något som faktiskt inte alls förekom i Indien. Det känns fortfarande lite fel att gå runt i shorts men det är nog bara en vanesak! 

Så tillbaka till våra dagar i Havana! Vi gick mest runt längst gatorna och lät staden styra var vi skulle gå. Old Havana är ett fantastiskt mysigt område och när vi blev trötta i benen satte vi oss i en bar och drack mojito. Här börjar man dagen senare än vad vi är vana med så vi har fått försöka komma in i de lugna "siesta"-tempo som är Central- och Sydamerika vilket är ett tempo som passar Maria perfekt, hon kan sova när som helst. Efter två dagar i landet var vi redo att prova på en kväll ute och oj vad vi hade roligt! Vi åt en fantastisk middag, drack mojitos och sedan dansade vi salsa natten lång! Precis som man ska göra här på Kuba💃🏼 

I förgår satte vi oss på en buss som skulle ta oss hels vägen till Baracoa (en stad drygt 100 mil från Havana längst öster ut på ön). Självklart tyckte folk vi var galna att ta en så lång buss (12.00-07.30) men som sagt, efter Indien klarar vi allt! Vi kom fram igår till denna mysiga kuststad och den första personen vi lär känna är en Kuban som har varit på samma Sivananda Ashram som vi (för 8 år sedan)! Vad är oddsen att vi stöter på en kubansk Ganesh det första vi gör? Haha! En otroligt varm och givmild person såklart. Igår hade vi dessvärre otur med vädret och efter 80 dagar på resande fot hade vi vår första dag med regn! Idag får vi ser vad som väntar men vi ska helt klart försöka upptäcka mer av den här söta lilla staden! Vi hörs snart igen❤️

(null)
- Sista måltiden i Indien var såklart min favorit Masala Dosa!

(null)
- Hela familjen i London, alla mina favoriter samlade igen!❤️

(null)
- Havana kan ha världens vackraste gator🇨🇺

(null)
- Alla människor i Havana är alltid så glada!

(null)
- Färsk frukt köper man oftast på gatan🥥

(null)
- Såhär såg vår buss ut (och Maria håller i vår "biljett") där vi spenderade 19 timmar

(null)
- Det finns vackra gator här i Baracoa också!

(null)
- Igår var vi lite snåla och lagade mat hemma, ganska mysigt när regnet öste ner utanför

(null)
- Självklart ser man Che överallt - här som streetart i Baracoa
Allmänt | |
Upp